Social Items

Fesyen Dari Segi Syariat Islam

Terlihat bahwa fesyen muslimah menjadi komoditas yang menjanjikan tidak hanya dalam urusan dagang tetapi juga di dalam urusan lainnya. Terlihat bahwa fesyen muslimah menjadi komoditas yang menjanjikan tidak hanya dalam urusan dagang tetapi juga di dalam urusan lainnya.


Pin On H I J A B F A S H I O N

Islam membawa peraturan kepada umat manusia bertujuan untuk menjaga kemaslahatan hidup mereka.

Fesyen dari segi syariat islam. Fesyen akan berubah mengikut arus dan adat sesuatu kawasan dan masa. Kesimpulannya Islam tidak melarang seseorang itu untuk berfesyen namun perlulah mengikut sebagaimana yang telah digariskan oleh syariat Islam. Malah ia diterima sebagai fesyen berlandaskan syariat Islam.

Islam mengharuskan bagi wanita berfesyen. Islam tidak melarang umatnya mengenakan tudung yang pelbagai bentuk atau fesyen untuk. Yang diajukan oleh ekonom seperti Frederic Pryor 1985.

Apabila wudhu itu dilakukan dengan baik. Potensi Ekonomi Syariah Alasan yang paling pertama dan mendasar mengapa iB seharusnya berkembang pesat. Malah kita digalakkan untuk menghias diri kita secara kemas cantik dan bersederhana supaya agama lain dapat melihat bahawa Islam itu agama yang indah.

Menurut Islam fesyen termasuklah berkaitan tabarruj kerana ia bertujuan untuk kecantikan. Dari segi kebahasaan Islam berasal dari bahasa Arab yaitu dari kata salima yang mengandung arti selamat sentosa dan damai. Dan secara tidak langsung melambangkan indentiti Islam dari sudut nilai kebatinannya.

Mengapa Allah turunkan ayat cara berpakaian dan menutup aurat adalah hendak membezakan kita dengan orang-orang jahiliah dan musyrik. 139 FESYEN HALAL STYLE DALAM KALANGAN PELAJAR UNISSA HALAL FASHION STYLE AMONG UNISSAS STUDENTS Dr Hajah Mas Nooraini 1Haji Mohiddin Dayang Suaad Dr Haji Serbini 2 1Fakulti Syariah dan Undang-Undang Universiti Islam Sultan Sharif Ali UNISSANegara Brunei Darussalam. Syariat Islam mencakup semua hukum baik yang berkaitan dengan akidah akhlak dan ibadah atau muamalat.

Ramai umat Islam khususnya dalam kalangan wanita Islam tidak menyedari bahawa fesyen pakaian yang diperagakan sebahagiannya bertentangan dengan ajaran Islam yang mewajibkan umatnya menjaga aurat dengan sempurna. 232 Fesyen barat dan fesyen Islam 29 Pada asalnya fesyen itu sendiri adalah satu perkataan yang diambil dari perkataan inggeris iaitu fashion yang mana berkembangnya dari barat. Fesyen dalam Islam menetapkan keharusan melalui dalil al-Quran yang tidak mengharamkan perkara baru di dalam hal muamalah tetapi menjadi haram apabila berlebih-lebihan pada penampilan sehingga menampakkan susuk badan.

Pihak kerajaan juga boleh menganjurkan fesyen muslimah dengan mengekalkan elemen Melayu Islam dalam rekaannya. Di ruang publik pemakaian fesyen muslimah dapat ditemukan di kantor sekolah dan tidak terbatas pada institusi yang berkaitan dengan agama. Melihat dari satu segi saja yaitu sebuah kebolehan hukum dalam hubungan antara seorang laki-laki dengan perempuan yang pada awalnya dilarang kemudian diperbolehkan.

Seperti hukum wajib haram sunah sah batil dan lain sebagainya. Asas dalam syariat Islam adalah menjauhi daripada menyerupai orang kafir iaitu Yahudi Nasrani dan sebagainya. Bersih adalah dasar peraturan Islam kita bisa lihat bagaimana Islam mensyaratkan orang yang akan melakukan shalat secara jasmaniah Islam menganjurkan kebersihan misalnya wudhu di lakukan paling sedikit 5 kali sehari semalam dan pada waktu setiap hari kita membersihkan anggota badan itu sebanyak 15 kali.

Nurcholis madjid berpendapat bahwa sikap pasrah kepada Tuhan merupakan hakikat dari pengertian Islam8. Tujuan ini dikenali sebagai Maqasid al-Syariah. Ia termasuklah dalam soal ibadah adat pakaian dan etika dalam kehidupan.

Menurutnya sistem ekonomi syariah adalah konstruksi teoretikal dari sistem ekonomi industri yang pelakunya mengikuti ajaran Islam. Budaya berfesyen atau bergaya ini adalah salah satu fitrah manusia namun dengan ada campur tangan barat maka ia makin dirosakkan dengan idea-idea yang sudah tentu jauh dari nilai agama. Sedangkan fikih hanya tertentu pada hukum-hukum perbuatan ibadah dan muamalah saja.

Seni adalah sebagai satu proses pendidikan yang bersifat positif dan tidak lari daripada batas-batas syariat- Seni seharusnya dapat membimbing manusia kearah kehidupan yang lebih bertamadun dan beradab. Terdapat lima matlamat utama dalam perundangan Islam bagi menjaga kepentingan syarak iaitu memelihara agama nyawa akal keturunan dan harta. Padahal kita tahu setiap perbuatan hukum yang kita perbuat itu mempunyai sebuah tujuan dan akibat ataupun pengaruhnya.

Kementerian Pelancongan Seni dan Budaya. Hal ini kerana cara berpakaian akan menggambarkan siapa diri kita sebenarnya. Di ruang publik pemakaian fesyen muslimah dapat ditemukan di kantor sekolah dan tidak terbatas pada institusi yang berkaitan dengan agama.

Islam tidak melarang wanita berfesyen atau memakai pakaian yang cantik dengan kepelbagaian reka bentuk. Fesyen merupakan satu seni yang berkaitan dengan pakaian atau tudung. Falsafah fesyen dalam Islam adalah berpakaian atau berhias kemas menutup aurat dan sopan.

Dari segi istilah ilmu berkebudayaan. Dalam konteks kekeluargaan Islam memandang manusia dengan penuh kemuliaan dan kehormatan. Melestarikan elemen Melayu Islam dalam pemakaian iaitu pereka fesyen harus mendalami dan mempelajari ilmu yang berkaitan dengan batasan konsep aurat dan syariat-syariat mengikut agama Islam.

Dari kata salima selanjutnya diubah menjadi bentuk aslama yang berarti berserah diri masuk orang muslim.


1 330 Likes 8 Comments Mujahidah Al Jannah Akhwat Muslimm On Instagram Happy Ied Adha Islam Women Muslim Women Beautiful Bride


Pin Di Dresses


Show comments
Hide comments

Tidak ada komentar